Cafeïne als oppepper? Oeps! Dit doet het écht met je lichaam.
10 mei 2021 
4 min. leestijd

Cafeïne als oppepper? Oeps! Dit doet het écht met je lichaam.

Wat doet cafeïne echt met je lichaam? Heb jij koffie nodig om wakker te worden? Of om de middagdip tegen te gaan? Dan is er meer aan de hand dan je waarschijnlijk in eerste instantie denkt. Lees gauw verder om erachter te komen wat cafeïne echt met je lichaam doet…

Cafeïne blokkeert een beschermingsfunctie voor je brein

Cafeïne beïnvloedt meerdere breinfuncties, waaronder slaap. Cafeïne blokkeert het stofje adenosine in je brein. Adenosine is een stof in je lichaam die boodschap komt vertellen aan je brein. Je brein ontvangt adenosine in zijn receptoren. Receptoren zijn cellen die zulke boodschappen op kunnen vangen. Maar cafeïne gaat  in de receptoren zitten waardoor adenosine geen plek meer heeft.

Adenosine wordt richting je brein gestuurd wanneer je brein langdurig actief is geweest1. Het is het teken voor je brein dat je dringend rust nodig hebt1,2. Je brein maakt je slaperig in de hoop dat je jouw brein rust gaat geven.

Cafeïne houdt je wakker terwijl je moe bentCafeïne houdt je wakker terwijl je lichaam eigenlijk moe is.

Cafeïne geeft geen energie maar creëert juist energiedips

Als jij cafeïne drinkt ontvangt jouw brein weinig adenosine meer. Ook als je brein eigenlijk rust nodig heeft. Je voelt je dan niet mee, terwijl je lichaam dat wel is.

Hierdoor denkt je brein dat er wat mis is met zijn receptoren. Je brein gaat vervolgens meer receptoren aanmaken3. Doordat je meer receptoren krijgt, word je gevoeliger voor de stof adenosine3. Dat betekent dat je brein al na een kleine hoeveelheid adenosine de boodschap doorkrijgt om rust te nemen. Met als gevolg een snel dalend energieniveau. Hierdoor krijg je energiedips gedurende de dag. 

Cafeine veroorzaakt energiedips overdagCafeïne doet zich voor als energie-boost maar creëert juist de energiedips overdag.Cafeïne is verslavend voor je lichaam

Doordat je steeds meer receptoren hebt, heb je ook steeds meer cafeïne nodig om alert te blijven. Je hebt tenslotte meer receptoren die bezet moeten worden door cafeïne. Een verslaving ligt op de loer. 

Kan jij gewoon slapen met cafeïne op? Word jij niet meer alerter na één of enkele kopjes koffie? Dan heb je misschien wel teveel receptoren ontwikkeld en is het verstandig om te minderen met cafeïne.

Kort samengevat

Adenosine is de beschermer tegen uitputting van je brein. Het geeft de boodschap door dat je rust moet nemen. Cafeïne blokkeert deze boodschap. Je voelt je alerter terwijl je brein rust nodig heeft. Als gevolg word je ook nog eens overgevoelig voor adenosine. Je lichaam geeft al bij weinig adenosine aan dat je brein rust nodig heeft. Vals alarm dus. Daarnaast word je ook nog eens resistent tegen cafeïne. Je krijgt niet meer het oppeppende effect bij dezelfde hoeveelheid cafeïne.

Wil jij je energieniveau stabiel houden? Probeer dan cafeïne te vermijden. Het heeft een averechts effect. Overweeg om over te stappen op cafeïnevrije koffie als je (net zoals mij) wel graag koffie drinkt.

Bronnen

  1. Caffeine and adenosine (2010)
  2. Caffeine: sleep and daytime sleepiness (2008)
  3. Koffie ontvrienden; 10 redenen waarom je hormonen hier blij van worden – Marjolein Dubbers
Over de schrijver
Ynske is een koffieliefhebber pur sang. Zij start en eindigt haar dag het liefst met koffie. En in de tussentijd, hmm.. ja.. het liefst ook koffie?! Een echte koffieleut dus. Cafeïnevrije koffie dan. Want cafeïne is niet aan haar pakkie aan. "Het veroorzaakt zoveel meer effecten in je lichaam dan mensen zich beseffen." Sinds februari 2021 heeft ze haar eigen cafeïnevrije koffielabel No Rush Decaf. Haar missie? Mensen weer onbezorgd laten genieten van koffie. In haar blogs deelt ze haar kennis over cafeïne en cafeïnevrije koffie. Wetenschappelijk onderbouwd want dat is wel zo fijn. Zo hoopt ze anderen de velen voordelen van cafeïnevrije koffie te laten inzien.
Reactie plaatsen