Cafeïne als oppepper? Oeps! Dit doet het écht met je lichaam.

Terug naar Blog
Cafeïne als oppepper? Oeps! Dit doet het écht met je

Cafeïne als oppepper? Oeps! Dit doet het écht met je lichaam.

Heb jij koffie nodig om wakker te worden? Of om de middagdip tegen te gaan? Dan is er meer aan de hand dan je waarschijnlijk in eerste instantie denkt. Lees gauw verder om erachter te komen wat cafeïne echt met je lichaam doet…

Cafeïne blokkeert een beschermingsfunctie voor je brein

Meerdere breinfuncties worden beïnvloed door cafeïne, waaronder slaap. Cafeïne blokkeert het stofje andesonine in je brein. Andesonine is een signaalstof in je lichaam. Zie het als een stof die een boodschap komt vertellen aan je brein. 

Andesonine wordt richting je brein gestuurd wanneer je brein langdurig actief is geweest in een waakzame toestand1. Het is het teken van je lichaam dat je brein dringend rust nodig heeft1,2. Je wordt vervolgens slaperig zodat je makkelijk in slaap kan komen om je brein rust te geven.

Doordat cafeïne de receptoren (de ontvangers) in je brein bezet houden, kan je brein geen andesonine meer ontvangen1,2. Met als gevolg dat je alert blijft. Het bekende effect van cafeïne. Maar jouw lichaam geeft niet voor niks aan dat je brein dringend behoefte heeft aan rust…

“Terwijl jouw lichaam eigenlijk wilt aangeven dat je brein dringend behoefte heeft aan rust.”

Cafeïne creëert juist energiedips

Als je cafeïne drinkt ontvangt je brein geen andesonine meer. Ook niet als je brein rust nodig heeft. Je brein denkt dat er wat mis is met de receptoren en gaat meer receptoren aanmaken3. Doordat je meer receptoren krijgt, word je gevoeliger voor de stof andesonine3. Dat betekent dat je brein al na een kleine hoeveelheid andesonine, de boodschap doorkrijgt om rust te nemen. Met als gevolg een snel dalend energieniveau. Resultaat: energiedips gedurende de dag. 

Maar dit betekent ook dat je steeds meer cafeïne nodig zult hebben om alert te worden of te blijven. Je hebt tenslotte meer receptoren die bezet moeten worden door cafeïne. Kan jij gewoon slapen met cafeïne op? Word jij niet meer alerter na één of enkele kopjes koffie? Dan heb je misschien wel teveel receptoren ontwikkeld en is het verstandig om te minderen met cafeïne.

“Maar dit betekent ook dat je steeds meer cafeïne nodig zult hebben om alert te worden of te blijven.”

Kort samengevat

Adenosine is een natuurlijke beschermer tegen uitputting van je brein. Het geeft de boodschap door dat je rust moet nemen. Cafeïne blokkeert deze boodschap. Je voelt je alerter terwijl je brein rust nodig heeft. Als gevolg word je ook nog eens overgevoelig voor adenosine. Je lichaam geeft al bij weinig andesonine aan dat je brein rust nodig heeft. Vals alarm dus. Daarnaast word je ook nog eens resistent tegen cafeïne. Je krijgt niet meer het oppeppende effect bij dezelfde hoeveelheid cafeïne.

Wil jij je energieniveau stabiel houden? Probeer cafeïne dan te vermijden. Het heeft een averechts effect.

Drink je wel graag koffie? Overweeg dan om over te stappen op cafeïnevrije koffie.
Lees hier welke gezondheidsvoordelen cafeïnevrije koffie nog meer heeft.
Heb jij je twijfels bij cafeïnevrije koffie? Lees hier de grootste mythes over cafeïnevrije koffie.

Deel deze post

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog