Dit is waarom decaf koffie de trend zet

Terug naar Blog
Dit is waarom decaf koffie de trend zet

Dit is waarom decaf koffie de trend zet

Lang werd cafeïnevrije koffie gezien als een ‘slap aftreksel’ van het zwarte goud. Gelukkig ontdekken steeds meer liefhebbers van koffie de (gezondheids-)voordelen én sterk verbeterde kwaliteit van cafeïnevrije koffie. Wij leggen je aan de hand van vier voordelen uit waarom decaf koffie de trend zet, en waarom het ook voor jou een goed idee kan zijn.

Wat is decaf koffie eigenlijk? 

In tegenstelling tot wat de naam zegt zijn decaf koffiebonen nooit 100% cafeïnevrij. Vergelijk het met alcoholvrij bier dat een minimaal percentage alcohol bevat. Het percentage van de decaf bonen ligt zo laag dat gesproken mag worden van cafeïnevrije koffie. Om je een goed beeld te geven: één kopje koffie met cafeïne bevat gemiddeld zo’n 75 mg cafeïne, decaf koffie bevat gemiddeld 3 mg cafeïne1. De hoeveelheid cafeïne die achterblijft in de koffiebonen is afhankelijk van de decaf methode die wordt gebruikt. Onze koffiebonen bevatten maximaal 0,75 mg cafeïne per kop en zijn voor minimaal 99% cafeïnevrij2,3.

Niet langer de negatieve lichamelijke bijwerkingen van cafeïne

Cafeïne wordt razendsnel opgenomen in je bloed. Al na 3 à 4 minuten zit de cafeïne in je bloedbaan. Cafeïne stimuleert je hersenen om de twee stresshormonen cortisol en adrenaline aan te maken. Zo zorgen twee koppen koffie al voor een stijging van 30% van je cortisolspiegel. Een kleine hoeveelheid cafeïne kan je concentratie en prestatie verbeteren en vermoeidheid verdrijven. Maar bij veel mensen leidt cafeïne al snel (na 1 tot 3 koppen koffie) tot onprettige bijwerkingen. Misschien herken je bijwerkingen als een verhoogde hartslag, rusteloosheid, stressgevoelens, slaapproblemen, maagzuur of hoofdpijn wel4. De stijging in cortisol vertraagt bovendien je bloedtoevoer naar de hersenen. Dit kan leiden tot angst, somberheid en een gebrek aan concentratie4,5. Bovendien wordt cafeïne gelinkt aan een verhoogde bloeddruk en een verhoogd risico op een miskraam. Daarom wordt het afgeraden om tijdens de zwangerschap koffie met cafeïne te drinken4,5.

Een gezonde levensstijl vraagt onder andere om een goede nachtrust, zo min mogelijk stress en voldoende ontspanning. De typische bijwerkingen van cafeïne als stress en problemen met slapen dragen daar niet bepaald aan bij. Dat is voor steeds meer mensen een belangrijke reden om over te stappen op decaf koffie.

Wél de gezondheidsvoordelen van koffie

Koffie is gezond vanwege de aanwezige antioxidanten en fytochemicaliën. Antioxidanten helpen tegen beschadiging van cellen en weefsel, en kunnen daarmee op de lange termijn ziekten als kanker en hart- en vaatziekten voorkomen6. Fytochemicaliën zorgen voor een betere controle over je bloedsuikerwaarden, verbeterde hart- en vaatgezondheid, een (kleine) afname van de bloeddruk en een verlaagd risico op kanker4. Het goede nieuws is dat koffie zonder cafeïne ook zorgt voor deze gezondheidseffecten7. Het drinken van decaf koffie levert je dus dezelfde gezondheidsvoordelen op.

“Het drinken van decaf koffie levert je dus dezelfde gezondheidsvoordelen op.”

Geen afkickverschijnselen

Je lichaam signaleert cafeïne als een giftige stof en zet je lever in werking om de cafeïne zo snel mogelijk af te breken en je lichaam te laten verlaten. Nadat je een boost van de cafeïne hebt gekregen, daalt je cortisolspiegel weer en kan je een energiedip ervaren. Je wordt slaperig en flauw. Tijd voor wat cafeïne, denk je. Zet je deze gewoonte dag in dag uit door, dan betaal je daar een dure prijs voor. Je zult steeds meer koffie (lees: cafeïne) nodig hebben om dezelfde boost te krijgen. Cafeïne heeft een verslavend effect waardoor ontwenningsverschijnselen als hoofdpijn, een sloom gevoel en trillingen kunnen optreden wanneer iemand niet op tijd cafeïne drinkt4,8. Sommige mensen beweren niet aan de dag te kunnen beginnen zonder eerst koffie te hebben gedronken. Een verslaving ligt op de loer.

Wél de vertrouwde koffiesmaak

Dankzij verbeterde decaf processen is goede cafeïnevrije koffie in smaak en geur niet langer te onderscheiden van koffie met cafeïne. Er zijn verschillende decaf processen mogelijk, met en zonder hulp van chemicaliën. Wij van No Rush Decaf maken gebruik van het Swiss Water Process en Mountain Water Process. Twee milieuvriendelijke en natuurlijke methodes die gebruik maken van water en filters om de cafeïne uit koffiebonen te onttrekken2,3. Het decaf proces gebeurt altijd voorafgaand aan het branden van de koffie. De smaak na branden is vrijwel gelijk aan de bonen met cafeïne.

Wil jij genieten van een koffiebeleving zonder onprettige bijwerkingen? Dan is decaf koffie ook voor jou een goed idee!

Meer weten over decaf koffie? Lees dan eens onze andere blogs:

“Tijd voor wat cafeïne, denk je. Zet je deze gewoonte dag in dag uit door, dan betaal je daar een dure prijs voor.”

Deel deze post

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog