De wetenschap over cafeïne tijdens zwangerschap (en borstvoeding)

Terug naar Blog

De wetenschap over cafeïne tijdens zwangerschap (en borstvoeding)

Eén van de eerste onderwerpen die je tegenkomt bij het zoeken naar de risico’s van het nuttigen van cafeïne, is zwangerschap. Al sinds 1974 wordt aangeraden om cafeïne te beperken of niet in te nemen tijdens zwangerschap. Het effect van cafeïne zou namelijk gezondheidsrisico’s voor de foetus met zich meebrengen. Maar waar is dit advies op gebaseerd en hoe denkt de wetenschap daar eigenlijk over?

Cafeïne en de foetus

Het is een feit dat cafeïne via de placenta wordt doorgegeven aan de foetus1,2,3. Dat komt omdat de foetus is nog niet in staat om de cafeïne af te breken doordat de lever nog niet volledig is ontwikkeld4,5. De afgelopen jaren is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het effect hiervan op de foetus. Maar onderzoekers zijn het niet altijd met elkaar eens over de invloed van cafeïne tijdens zwangerschap.

Een deel van de onderzoeken toont aan dat een hoge inname van cafeïne bij zwangere vrouwen kan leiden tot een miskraam, te vroeg geboren baby’s of slechte groei van de foetus2,6,7. Dat zou onder andere komen doordat de inname van cafeïne kan leiden tot het vernauwen van de slagaders van de placenta, verhoogde hartslag van de foetus en  een onregelmatige hartslag9. Maar een andere groep onderzoekers hebben dit niet kunnen aantonen5,8,9

“De foetus is nog niet in staat om de cafeïne af te breken doordat de lever nog niet volledig ontwikkeld is.”

Sommige onderzoekers zijn ervan overtuigd dat iedereen, dus ook zwangere vrouwen, anders reageert op cafeïne. Het effect van cafeïne op de ontwikkeling van de foetus zou daarom ook verschillen10. Zo zou er een verband zijn tussen vrouwen waarbij de cafeïne snel uit het lichaam verwijderd wordt en een verslechterde groei van de foetus2,11.

Cafeïne en borstvoeding

Cafeïne wordt niet alleen via de placenta doorgegeven aan de foetus, maar ook via borstvoeding aan de baby13,14. Tot een aantal dagen na de geboorte, is het lichaam van een baby nauwelijks in staat om cafeïne te verwerken14. Een volwassen lichaam heeft gemiddeld 3 tot 7 uur nodig om de helft van de ingenomen cafeïne te verwerken. Maar bij een pasgeboren baby kan dit oplopen tot 120 uur!13,14

Hoewel minder dan 1% van de cafeïne in de moedermelk terechtkomt15,16,17, kan de cafeïne bijdragen aan slaapproblemen en rusteloosheid van de baby15,16. Vanaf een inname van meer dan 3 kopjes koffie per dag kunnen de effecten van cafeïne bij een baby worden aangetoond18. Vrouwen die borstvoeding geven worden daarom geadviseerd om hun inname van cafeïne te beperken. Maar andere onderzoekers beweren geen bewijs te hebben dat zelfs een hoge inname van cafeïne (meer dan 3 kopjes op een dag) een invloed heeft op de baby19.

“Cafeïne wordt niet alleen via de placenta doorgegeven aan de foetus, maar ook via borstvoeding aan de baby.”

Hoewel er bewijzen zijn dat de inname van cafeïne een negatief effect op de foetus en baby kan hebben, is de wetenschap dus nog verdeeld over de effecten van cafeïne tijdens zwangerschap en borstvoeding.  Het kan daarom een verstandig besluit zijn om cafeïne te beperken als je zwanger bent of borstvoeding geeft. 

Niet-schadelijke hoeveelheid cafeïne

Maar hoeveel cafeïne mag dan wel? Onderzoekers geven helaas ook op dit vlak een verschillend advies. Het ene advies luidt dat tot 300 mg cafeïne per dag geen schadelijk effect heeft op de zwangerschap3, terwijl de ander beweert dat maximaal 200 mg cafeïne geen kwaad kan6. Eén onderzoek heeft een lager geboortegewicht aangetoond bij zwangere vrouwen die slechts 141 gram cafeïne per dag binnenkregen12. Het is dus lastig te zeggen hoeveel cafeïne je wél mag als je zwanger bent. Voor borstvoeding worden momenteel geadviseerd om niet meer dan 200 mg cafeïne per dag te nuttigen.

Producten met cafeïne

Cafeïne zit  in koffie, maar ook bepaalde theesoorten, cola, chocola, cacao en energiedrankjes bevatten cafeïne. Dat telt dus allemaal mee in de totale hoeveelheid cafeïne dat per dag genuttigd mag worden. In de tabel hieronder zie je de gemiddelde hoeveelheid cafeïne van elk product.

Koffie85 mg cafeïne per 100 gr1 kop koffie (110 ml) bevat +/- 85 mg cafeïne
Energiedrank80 mg cafeïne per 100 gr1 blikje (200 ml) energiedrankje bevat +/- 200 mg cafeïne
Groene/zwarte thee30 mg cafeïne per 100 gr1 kop thee (175 ml) bevat +/- 52 mg cafeïne
IJsthee16 mg cafeïne per 100 gr1 glas ijsthee (200 ml) bevat +/- 32 mg cafeïne
Pure chocolade 14 mg cafeïne per 100 gr1 reep chocola (100 gr) bevat +/- 14 mg cafeïne
Melk chocolade 6 mg cafeïne per 100 gr1 reep chocola (100 gr) bevat +/- 6 mg cafeïne
No Rush Decaf koffie0,1 mg cafeïne per 100 gr1 kop No Rush Decaf koffie (110 ml) bevat +/- 0,1 mg cafeïne

Conclusie

Het verlossende antwoord blijven we je verschuldigd. Het is duidelijk dat er meer onderzoek nodig is om unaniem antwoord te geven op de effecten van cafeïne tijdens zwangerschap en borstvoeding. De geluiden zijn op dit moment nog tegenstrijdig omdat de één beweert dat cafeïne geen kwaad kan en de ander wel.

Wil je geen risico lopen én wel kunnen genieten van koffie tijdens zwangerschap en borstvoeding? Dan kun je onze cafeïnevrije koffie overwegen. Onze koffie is vrij van chemicaliën en op basis van water cafeïnevrij gemaakt. Ben je benieuwd naar andere effecten van cafeïne op je gezondheid? Lees dan onze blog “Cafeïne als oppepper? Oeps! Dit doet het écht met je lichaam.” of “Dit is waarom decaf koffie de trend zet.

Deel deze post

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog